Wednesday, December 22, 2010

Haiwan jadi contoh juga.

Ada satu hari, ramai saudara datang rumah nenek aku. Biasalah anak-beranak ramai macam ada kenduri kahwin. Hehhe.. Tapi, hari tu macam biasa saja. Taklah ramai macam Hari Raya. Aku pun buat air sunquick, tuang air macam biasa. Lepas tu, nenek aku alas jag tu dengan pinggan dan letakkan air dalam pinggan tu untuk elakkan semut hurung air sunquick. Hm.. Biasalah air sedap-sedap ni semut suka nak berkongsi sekali. Hehe..



Beberapa jam lepas tu, Angah cakap semut-semut dah hurung air yang dalam pinggan tadi. Kira tak dapat nak minum air sunquick tadilah. Tak sangka semut-semut tu nak juga air tu walaupun dah ada 'protection'. Em.. Petang itu juga aku tengok air di dalam pinggan sudah kering separuh! Wow! Tak reti mengalah betul semut-semut ni. Patutlah ada pepatah 'rajin seperti semut'. Huhu.. Semut pun lagi rajin daripada aku. Uhuk..





Hari kedua pula. Aku jemur kain kat belakang rumah. Sedang aku berjemur.. Eh, berjemur? Hahha! Aku tengok Comel, kucing yang Adik bela, duduk termenung. Mengiau-ngiau minta sesuatu sambil memandang aku. Mesti Comel lapar.. Huhu.. Selesai kerja menjemur kain, aku terus ke dalam mengambil makanan kucing. Penuh kucing sekeliling aku mengiau minta makanan. Aku bawa makanan ke luar dan letakkan di atas pondok kat belakang rumah. Berhampiran ampaian tadi.

Sedang kucing-kucing tu makan, tiba-tiba ada bunyi suara anak kucing mengiau-ngiau nyaring. Semua kucing yang sedang makan tadi berhenti makan, mencari arah suara tadi. Salah seekor daripada kucing-kucing tu terus berlari ke arah anak-anak kucing tadi. Rupanya itu adalah ibunya. Aku agak terpegun juga tengok benda ni. Tahu sebab apa? Sebab itu menunjukkan betapa sayangnya kucing tu pada anaknya. Sanggup berhenti makan semata-mata nak bagi anaknya menyusu. Huhu..

Aku terfikir.. Sedangkan kucing sayangkan anak. Apatah lagi manusia. Tapi, mengapa orang zaman sekarang ni dengan rasa tak bersalahnya buang-buang anak?? Dunia sekarang memang dah terbalik. Hm.. Semua ni sama dengan zaman jahiliyyah dulu kan..