Tuesday, July 19, 2011

Lupakan kelemahannya..

Aku ada baca satu artikel ni di sini. Pasal anak-anak. Tapi, aku cuba fahaminya dari sudut lain. Anak tu tukar jadi kawan, sahabat ataupun friends. Ataupun zamil zamilah, sodiq sodiqah ataupun apa-apa sajalah yang korang suka.


Kat sini aku nak hurailah sikit. Kita ni kan manusia yang tak sempurna. Tak payahlah nak benci-benci orang disebabkan kelemahan yang ada pada dirinya. Kalau nak benci orang pun cermin diri dulu. Banyak lagi kelemahan yang kita sendiri ada. Entah-entah lagi banyak daripada orang yang kita benci tu kan. Huhhu..


Kalau dah benci, banyak lagi dosa lain yang kita dapat. Oh, aku pun dah semestinya tak lari dari benda-benda ni. Tapi setakat ni alhamdulillah aku tak benci sesiapa. Em.. Kalau dah benci, mesti kita rasa menyampah gila kat orang tu kan. Nak tengok muka dia pun rasa macam rela tengok muka hantu daripada tengok muka dia. Heheh.. Secara tak langsung, kita dah semestinya tak nak tegur dia. Em.. Lagi? Kalau dah ramai kawan mestilah nak cerita macam-macam kan. Inilah yang selalunya terjadi. Ya, mengumpat. Lagi? Kalau ada yang jenis batu api, habis semua keburukan-keburukan lain yang ada pada dia dihuraikan. Orang yang tak tahu pun jadi tahu. Lagi menaikkan amarah orang. Yang ini paling aku benci. Dah orang cerita tu, dengar sahajalah. Cari jalan nak damaikan. Tak payah nak tokok tambah. Akhir sekali, yang paling teruk, fitnah. Dah orang duk cerita macam-macam pasal dia mulalah timbul fitnah lain. Entahkan betul, entahkan tidak. Betul kan? Kadang-kadang benda kecil boleh jadi besar tau!





Pendapat aku, penyelesaian untuk kebencian tu.. Pertama, buatlah macam tak ada apa-apa yang berlaku. Dia buat salah kat korang, tapi korang buat macam biasa. Kedua, mendiamkan diri, simpan sendiri masalah tu. Allah kan maha mengetahui. Bukan kamu saja yang tahu. Ketiga, kalau tak tahan sangat, luahkan pada dia sebaik-baiknya. Jangan luahkan pada orang lain terutamanya yang macam kat atas tu. Si tukang batu api dengan si pembuat fitnah. Kalau dia marah, biarkan. Cakap saja kat dia "Kita sayang, kena tegur. Tak sayang, tak payah tegur." Lepas tu, senyum. Dia nak terima ke tak, biar dia fikir sendiri. Iyalah, tak ramai yang berani tegur kawan dia buat salah kan. Kalau betul nak dia berubah, tegur. Kalau nak dia ulang lagi, tak apa, tak payah beritahu. Teruskan usaha anda untuk bertahan dengan perangainya. Hehe..


Em.. kita kan bersahabat kerana Allah. Jadi, carilah banyak pahala melalui bersahabat. Bukan cari dosa okey? Hihhi.. Allah saja yang Maha Sempurna. Allah pun boleh menerima ketidaksempurnaannya, apatah lagi kita yang tak layak ni. Sama-sama ada keburukan, tak sempurna. Prinsip aku satu saja dalam bersahabat ni. Kalau nak jadi sahabat yang baik, terimalah sahabat kita seadanya.






2 komentar:

MERAH said...

Salam. haa betul tu tak ada guna kita duk benci orang tu. Mungkin kita benci perbuatan dia. Jadi jgn kita ikut perangai yg sama tu. Sahabat sejati pun kena sabar, kena tolong & nasihat sahabat tu. Kita nak jadi sahabat bukan di dunia je, mudah-mudahan di akhirat juga. InsyaAllah:)

wananis said...

=)