Thursday, June 10, 2010

Medical Check up.



Sabtu lalu, aku dapat surat daripada PLKN. Macam-macam kertas aku kena tandatangan. Abang posmen tu pula banyak cakap. Aku sebenarnya malas nak layan. Tapi, layan sajalah. Huhu..

Dalam sampul tu punyalah banyak kertas. Iya, bukan kertas biasa. Benda-benda dalam tu sangat, sangatlah penting. Matilah aku kalau hilang satu. Mula-mula tengok surat tu, aku rasa macam.. oh, apa ni? Banyak gila. Lepas tu, aku biarkan atas meja dulu. Serabut tengok kertas banyak sangat. Sah-sah aku tak boleh jadi cikgu ni. Hehe..

Semalam, aku ke Klinik Kajang untuk buat 'medical check up'. Buat pemeriksaan mata. Haish.. agak kacau juga. Aku terlupa nak bawa cermin mata. Jarang aku pakai sebab tu lupa. Aduh.. Nasib baik 'nurse' tu okey. Dia cakap tak apa. Ada satu benda ni mengganggu temujanji aku. Eh, temujanji? Haha.. 'Urine test'. Aku tak naklah taip dalam Bahasa Melayu. Hehe.. Ujian ni aku kena buat di klinik swasta. Sebabnya, klinik tu tak ada air. Aiyoo.. Bikin kacau saja. Ujian lain-lain terpaksa dibuat hari ni. Em.. banyak lagi lah. Malas nak cerita pula. Huhuh.. Tapi, yang aku pelik selalunya kan doktor ambil darah, x-ray. Tapi, tak ada pun. Aku ingat aku akan pengsan hari ni. Nasiblah aku sambung puasa ganti. Kalau tak susah pula nak puasa.

Di klinik tu, aku terjumpa seorang kawan. Em.. baru kenal. Ada seorang budak lelaki selalu ikut dia ke hulu ke hilir. Barangkali abang dia. Takpun pakwe dia. Apa-apa sajalah. Masuk bilik pemeriksaan bersama dia. Dia pun dapat PLKN juga. Hari ni, aku terjumpa dia lagi. Tapi hari ni aku datang lagi awal dari dia. Sebelum keluar dari bilik pemeriksaan, Ibu tegur dia. Aku hanya senyum.

Ibu tanya dia, "Ni abang ke?"
"Em.. ya, abang. Eh, suami. Abang.. Err..", adakah aku salah dengar jawapan dia?
"Eh, suami? Dah kahwin?" Ibu terkejut. Aku pun sama ikut terkejut. Dia hanya tersenyum mengangguk. Lelaki tu pun sama.

Oh, tak sangka tu suami dia. Muda gila kot.. Satu soalan bermain di benak aku. Berapa agaknya umur mereka??


Wednesday, June 2, 2010

Sang Mantan - Nidji


Dulu aku kau puja
Dulu aku kau sayang
Dulu aku sang juara
Yang selalu engkau cinta
Kini roda telah berputar

Kini aku kau hina
Kini aku kau buang
Jauh dari hidupmu
Kini aku sengsara
Roda memang telah berputar

Mana janji manismu
Mencintaiku sampai mati
Kini engkau pun pergi
Saat ku terpuruk sendiri

Akulah sang mantan
Akulah sang mantan

Sakit teriris sepi
Ketika cinta telah pergi

Akulah sang mantan
Akulah sang mantan

Mana janji manismu
Setia sampai aku mati
Kini engkau pun pergi
Saat ku jatuh dan sendiri

Mana janji manismu
Mencintaiku sampai mati
Kini engkau pun pergi
Saat ku terpuruk sendiri

Akulah sang mantan
Akulah sang mantan
Akulah sang mantan
Akulah sang mantan

Mana janji-janjimu


Monday, May 31, 2010

PLKN sesi ke-3



Semakan Status Terpilih Dan Semakan Penempatan Bagi Kump. 3 Siri 7/2010

NAMA:WAN ANIS ATHIRAH BINTI WAN KHAIRUL ANNUAR
NO. KAD PENGENALAN:92070211****
KUMPULAN:3
PUSAT BERKUMPUL:PERHENTIAN BAS KAJANG, JLN REKO, KAJANG
NEGERI PUSAT BERKUMPUL:SELANGOR
NAMA KEM:KEM ULU PARI, REMBAU, NEGERI SEMBILAN
ALAMAT KEM:KEM ULU PARI AQUA VILLAGE
KAMPUNG GADONG
KOTA
POSKOD KEM:71350
BANDAR KEM:REMBAU
NEGERI KEM:NEGERI SEMBILAN
TARIKH LAPOR:21-JUN-2010
MASA LAPOR:09:30 PAGI
CATATAN:Pelatih Terpilih Siri 7/2010
NPP:Muatturun Notis Pemberitahuan Pelatih (NPP)



Thursday, May 27, 2010

KMKm atau SKM??


Semalam.. Aku buka internet. Seperti biasa aku akan menjelajah Facebook dulu tanpa memikirkan benda lain. Tak lain tak bukan pergi situ bersembang dan buang masa. Lepas tu, melilau tengok komen-komen orang. Hehe.. Tapi, bagus jugalah aku menyibuk ni. Aku dapat tau banyak benda. Terutamanya mengenai benda-benda yang aku biasanya lambat tau. Uhuk.. Biasalah orang macam aku kan.. Malas tengok berita. Malas baca suratkhabar. Kadang-kadang buatlah juga. Baiklah juga seposen. Hohoh..

Dan daripada Facebook jugalah aku tahu yang keputusan penempatan calon ke matrikulasi bagi pengambilan kedua dah keluar. Tapi, aku ni macam biasalah tak berapa 'excited' sangat. Huhu.. Tak berubah lagi rupanya aku ni. Haih.. Lepas 'offline' Facebook, aku terus ke Blogger pula. Sengaja lambat-lambat sikit tengok keputusan matrik. Baca blog orang. Hm..

Agak-agak dalam sejam dua barulah aku habis meng'usha' blog orang. Oh, tak sangka aku baca lambat sampai macam tu. Heh.. Lepas tu, barulah aku semak keputusan matrik..



Program Pengajian : Program Satu Tahun
Kursus : M001-Sains
Nama Kolej : 56 - Kolej Mara Kulim (KMKm)
Tarikh Mendaftar : 25 Mei - 3 Jun 2010



Mula-mula dapat tu rasa teruja nak cerita kat orang. Lepas cakap kat Ibu, aku telefon Ayah. Lepas telefon Ayah, aku berfikir, berfikir dan berfikir. Agak berat juga. Sebenarnya, ada satu perkara yang membuat aku berfikir panjang. Akademi Jarum Berlian. Em.. aku tak pernah cerita kan fasal benda ni?

Aku tak tau nak cerita macam mana tentang Jarum Berlian ni. Tapi ini berkenaan dengan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM). Aku lebih berminat dalam bidang kemahiran berbanding akademik. Tentang ini, aku berani cakap ramai yang tak setuju dengan pilihan aku. Termasuklah keluarga aku. Tapi bukan Ibu, Ayah dan adik-adik akulah.. Yeah, memang ramai yang akan cakap, "Ruginya dapat matrik tapi tak nak masuk..". Em.. Aku rasa aku lebih tahu apa yang aku inginkan. Biarlah apa orang kata. Ya Allah, moga-moga aku dapat buat keputusan yang tepat kali ini. Tengoklah tiga empat tahun lagi. Satu lagi butik akan wujud kat Kajang ni. Hehe.. Oh, berangan.. Berangan..

Bila pula keputusan penempatan calon PLKN na keluar?? Benda ni agak kacaulah..


Tuesday, May 25, 2010

Dimanakah Cinta...??!



MUNGKIN ANTARA KITA YANG PERNAH TERBACA KISAH NI..
KISAH YANG BANYAK PENGAJARAN
ADA KEBENARAN YANG TERSEMBUNYI..
HAYATI…

Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka…

Isteri: Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami: Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri: Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami: Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri: Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata


“Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!”

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.

Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital.






Surat tersebut berbunyi begini:






“Sayang!

Jika disebabkan suara aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu…sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu…. sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi.

Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati.”


*terjumpa dalam Facebook.