Wednesday, June 15, 2011

Maafkan saya.

Pening kan kalau kita buat salah dengan orang? Serba salah. Lagi-lagi dengan orang yang rapat dengan kita. Macam-macam benda yang kita akan fikir. Nak minta maaf takut tak tuan punya badan tak terima. Lagi teruk, silap-silap kena pukul. Huhu..




Apa kata kalau minta maaf macam ni? Bagi bear, then letak kertas macm tu. Lagi sweet kalau letak depan pintu rumah orang tu. Hehe..


Tak susah minta maaf sebenarnya. Sekarang kan banyak medium yang boleh kita guna. Mesej, Facebook.. Tapi, tapi.. Bagi aku, lagi baguslah kalau face to face kan? Nampaklah keikhlasannya. Sebaik-baiknya, jangan gunakan orang tengah. Silap-silap ada pula yang akan menokok tambah cerita. Kita bukan nak bercerita, tapi nak selesaikan cerita. Lagi parah nanti. Huhu.. Cuma, kalau yang ego macam aku ni.. Oh, ego rupanya! Huhuh.. Agak susah nak ucap kata-kata ni depan-depan. Aku tahu aku salah, tapi tak tahu kenapa susah. Keling! Tadi kata senang. Hahha! Aku tahu bukan aku saja yang macam ni. Ramai lagi kan? Haha.. Aku faham, aku faham..


Lagi satu. Perkataan 'maaf' dengan 'sorry'. Rasanya lagi senang sebut 'sorry' kan? Kenapa eh? Atau aku saja yang rasa macam tu? Huhu..


Em.. Okay. Kalaulah kita dah minta maaf tapi orang tu tak nak maafkan, macam mana tu? Pujuklah sampai dia maafkan. Sekurang-kurangnya dia tak belasah kita kan? Pening kalau jadi macam ni. Rasa susah gilalah nak minta maaf ni. Memang susah. Cerewet. Bagi akulah.. Hehheh.. Tak,tak.. Tak payah pening-pening kepala. Anggap saja tanggungjawab kita dah selesai. Nak memaafkan tu tanggungjawab dialah kan? Pastikan kita sentiasa tanya adakah dia sudah maafkan kita sampailah dia.. sekurang-kurangnya angguk. Itu dah kira okaylah kan. Hehe.. Daripada dia tak maafkan kita sampai mati. Lagi payah. Dunia akhirat tau tak tenang..





Kalau boleh, jangan fikirkan sangat.. "Betul ke dia dah maafkan aku? Macam tak je..". Yep. Itu biasa. Kitakan manusia biasa. Tak sempurna. Tak ramai yang boleh terus lupakan kesalahan kita pada dia. Lagi-lagi kesalahan yang berat macam bunuh mak dia. Eh, teruk sangat tu! Senang, macam rampas pakwelah. Kan ramai yang kena macam tu. Nak-nak lagi yang rampas tu kawan baik pula. Haih.. Panas betul. Hehe.. Memang semua akan fikir macam tu lepas minta maaf. Em.. terutamanya apabila orang yang memaafkan tu macam nak tak nak saja layan kita kan. Kalau boleh, janganlah fikirkan sangat. Masih banyak lagikan masalah kita yang tak selesai. Anggap sajalah urusan kita dengan dia dah selesai. Lama-lama insya'Allah mesti dia dapat lupakan juga..


Dan buat diri kita.. Kalau nak maafkan tu, maafkan seikhlas hati. Kalau boleh senyumlah masa maafkan dia tu. Walaupun dalam hati hanya Tuhan yang yang tahu. Haha! Fikirkan apa perasaan dia ketika minta maaf tu. Malu pun ada kan? Kiranya, dah cukup dah tu dia menebalkan muka minta maaf. Agak tersinggung kalau dia dah minta maaf tapi kita buat dia macam.. "Ha?? Sape yang bercakap tu?". Kalau akulah, nak bagi selipar saja kat dia. Dan, dan.. lagi satu, kalaulah dia dah minta maaf, tak payahlah ungkit lagi cerita lama. Buang yang keruh, ambil yang jernih kan?


0 komentar: