Thursday, February 4, 2010

Perempuan dan 'make up'..

Si Budak : Nape eh orang perempuan suka mekap?
Aku : Nape tanya?
Si Budak : Mana tau kau pakai kot.. Buat apa mekap tebal-tebal ni? Dahlah banyak bahan kimia. Nnt pakai byk2 muke pucat..
Aku : Mane tau nih? (tau plak dia psl mekap2 ni)
Si Budak : Aku kan ska membaca.. Hehe..
Aku : Owh, abis tu kau tak nak la bini kau lawa eh?
Si Budak : Sikit2 x pe la..
Aku : Oh, ok..
Si Budak : Semulajadi lg cantik kn..
Aku : Ape2 je la..



Aku : Ibu, kawan Kak Long ada tnye knape perempuan suka mekap..
Ibu : Dah mmg lumrah orang perempuan cam tu. Naluri..
Aku : Betul jgk..
Ibu : Kalau tak mekap nnt laki cari lain. Nak ke?
Aku : Ha?? (telan liur.. Haha..)
Ibu : Kalau nak yg smula jadi cantik baik ambik model je terus..
Aku : Tu la masalahnya model pun mekap jgk.. Orang sekarang yg cantik jarang la yang tak mekap.. Kurang2 pakai la bedak sikit.. Hm..
Ibu : Orang lelaki pun mekap ape..
Aku : Hehe..



Haha.. mana ada perempuan yang tak bersolek sebelum keluar rumah. Kalau ada pun sikit sangatlah. Kalau nak pergi pasar ke lain ceritalah kan.. Aku pun kadang-kadang malas juga nak bersolek sebelum keluar. Tambah lagi kalau setakat nak pergi Tesco je.. Macam la Tesco saja dekat dengan rumah aku kan. Haha.. Aku lebih-lebih pun kalau ada 'dinner' atau majlis-majlis tertentu saja. Bukan senang nak 'make up' ni tau.. Jadi, bagi orang yang pandai bersolek ni, tahniahlah! Selain tu, kalau rajin aku pakai bedak dengan celak saja. Gincu? Oh, aku tak suka pakai 'lipstic'. Rasa peliklah.. Eh, lelaki pun ada yang bersolek tau. Haha..

Ya, memang semulajadi lagi cantik. 'Natural beauty' kan.. Betullah kata Si Budak tadi. Aku tak nafikan. Tapi, lumrah manusia, tak puas dengan apa yang ada. Aku pun macam tu. Nanti adalah yang tak kena kalau tak 'make up'. Bukan saja tak kena pada diri sendiri, tapi orang lain juga. Cuba bayangkan orang yang mukanya berminyak atau apa-apa saja yang agak tak sedap dipandang melekat kat muka. Walaupun bukan kamu yang mengata tentu ada juga orang-orang yang akan mengata. Mulut orang mana boleh tutup. Heheh.. Alhamdulillah, aku tak tergolong dalam si 'Joyah' mulut jahat tu.. Fasal apa entah aku suka kaitkan nama Joyah dengan kecoh ni. Huhu.. Sesiapa yang ada nama macam tu, maaflah ya.. Jadi, untuk menutup mulut mereka cuma satu. Ubah penampilan walaupun sedikit. Lepas tu, kalau mereka tu nak kutuk juga tak tahulah kan.. Huh.. Aku serius tak suka orang macam ni. Dahlah dengan slambernya kutuk orang, macamlah dia tu 'perfect' sangat kan..

0 komentar: