Tuesday, January 26, 2010

Ungu Karmila

Satu lagi novel yang baru habis aku baca. Walaupun dah pernah baca sebelum ni, tak puaslah. Setakat ni, nilah novel yang paling 'best' aku baca.

Mengisahkan tentang sepasang suami isteri, Arif dan Karmila serta orang gaji mereka, Jainab yang tinggal di Vila Sunyi yang terletak di Puncak Rimba, Cameron Highlands. Sebagai seorang pakar bioteknologi, Arif selalu masuk ke hutan untuk mencari tumbuhan baru. Akhirnya, dia mememui spesies bunga yang unik dan misteri. Orang asli di situ percaya bahawa bunga tersebut mempunyai 'nyawa' yang mampu menghuru-harakan hidup manusia. Sebaliknya bagi Arif pula, dia tidak percaya semua cerita karut itu memandangkan dia beragama Islam. Syirik bagi sesiapa yang mempercayai benda sebegitu.

Arif membawa pulang tumbuhan misteri tersebut ke Vila Sunyi. Arif cuba hasilkan hasil baru dengan mengacukkan tumbuhan misteri itu bersama pokok bunga ros. Maka dengan itu terhasillah tumbuhan yang diberi nama Ungu Karmila. Setelah berjaya, semua penghuni Vila Sunyi mengalami banyak kejadian aneh. Sikap Arif mula berubah daripada seorang yang penyayang kepada pembengis.

Satu pembunuhan ngeri di dalam Vila Sunyi berlaku. Arif, Karmila dan Jainab ialah mangsa dalam pembunuhan tersebut. Persoalannya, siapakah yang telah membunuh mereka?

Kalau nak tahu, bacalah sendiri.. Hoho..

0 komentar: